Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Pedagogisch Coach


Pedagogisch coach, nieuwe functie bij vv SHO: 

SHO heeft veel aandacht voor de jeugd. De jeugdafdeling is de afgelopen jaren steeds  meer geprofessionaliseerd. Voor het voetbaltechnische aspect is veel aandacht. Mij is gevraagd om de functie van pedagogisch coach vorm te geven aangezien er ook aandacht behoeft aan de wijze waarop kinderen worden getraind en gecoacht. 

In mijn werk ben ik ruim 20 jaar werkzaam binnen de jeugdhulpverlening en het onderwijs, ik vind het daardoor een leuke stap om die kennis en ervaring te delen met de trainers. 

Visie: 

Ieder kind heeft baat bij een veilige en prettige leeromgeving in en rondom het voetbalveld. Kinderen ontwikkelen zich het beste in een omgeving waarin ze zich goed voelen. De ontwikkeling van voetballers gaat verder dan alleen het voetbaltechnische en motorische aspect. Ook ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied maakt dat het spelletje voetbal als leuk wordt ervaren. Kinderen leren naast goed passen en aannemen bijvoorbeeld hoe ze omgaan met winst en verlies, omgaan met weerstand en teleurstellingen etc. Om kinderen volledig tot bloei te laten komen is het belangrijk dat er aandacht is voor de wijze waarop ze begeleid en gecoacht worden. 

Huidige situatie: 

De afgelopen zeven jaar ben ik zo’n beetje iedere week op SHO geweest, vooral in de rol als voetbalmoeder, maar ook als trainer van een F-team, als koffiejuf in het jeugdhonk en broodjessmeerder tijdens de voetbaldagen. Wat mij vooral is opgevallen, is de goede sfeer en het enthousiasme waarmee iedereen zijn best doet om de kinderen een topseizoen te kunnen laten meemaken.  

De trainers hebben daar een belangrijke rol in. Zij staan iedere week in weer en wind op het veld om de kinderen te trainen. Trainer zijn is een vak en veel ouders maken deze stap als hun zoon of dochter gaat voetballen. Superleuk natuurlijk, maar soms ook heel lastig. Hoe je voetbalinhoudelijk een goede training kunt geven, daarin is vaak voldoende ondersteuning. Op dinsdag is er bijvoorbeeld een circuittraining waarbij themagericht getraind wordt. Maar wat doe je als trainer met ongewenst gedrag van een speler? Ik merk dat trainers dat soms best lastig vinden en daardoor vastlopen in hun training omdat ze meer bezig zijn met corrigeren dan met coachen. Dat is jammer, want je begint vooral als trainer omdat je het leuk vindt om spelers plezier te laten beleven, ze beter te leren voetballen en hen een teamgevoel te laten ervaren. Hoe jammer is het dan als de training je zoveel energie kost waardoor de lol eraf gaat. Dat moeten we natuurlijk zien te voorkomen! 

Trainers zijn de sleutelfiguren binnen SHO. Zij zijn de directe beïnvloeders van de kinderen en daarom des te belangrijk dat juist zij plezier behouden op het veld. Vanuit de hoofdtrainer en coördinator wordt vooral ingezet op de organisatie van de training en de invulling van het trainer zijn. Wat wordt er van trainers verwacht en waar liggen verantwoordelijkheden. In mijn rol als pedagogisch coach wil ik trainers de mogelijkheid bieden om een klankbord te zijn als ze tegen 'moeilijk' gedrag van spelers aanlopen. Ik kan samen met de trainer kijken naar de context waarin het gedrag plaatsvindt en vanuit hun rol als trainer kijken hoe hierop ingezet kan worden. 

 Inzet: 

Ik heb mij de afgelopen tijd verdiept in de club en heb met meerdere mensen gesproken die een steentje bijdragen aan het verbeteren van het pedagogische klimaat. Er zijn veel mooie initiatieven gestart en er zijn nog goede ideeën om mee aan de slag te gaan. Als ik met mensen spreek, hoor en zie ik veel enthousiasme. Er gaan veel dingen goed en natuurlijk zijn er ook verbeterpunten.  

Er is een legio aan mogelijkheden t.a.v. de rol van pedagogisch coach. Om het voor iedereen overzichtelijk te houden wil ik starten met een afgebakende rol. Wat ik voor de club kan betekenen is het volgende: 

 Het ondersteunen van trainers: 

  1. door aan te sluiten bij trainingsbijeenkomsten en een pedagogische inbreng te hebben. 
  2. door trainers persoonlijk te coachen bij pedagogische vraagstukken, dit zal altijd op initiatief van de trainer zijn. 

Ik wil benadrukken dat mijn rol uitsluitend gericht is op de trainers en coördinatoren. Ouders die tegen (pedagogische) situaties aanlopen bij de club, kunnen terecht bij de trainer, de coördinator of de vertrouwenscontactpersoon van SHO. Waar nodig zullen wij uiteraard samenwerken. 

 Communicatie: 

Trainers en coördinatoren van de GraSHOppers, JO-09 en JO-11 afdeling kunnen mij rechtstreeks bereiken of via de vereniging. De coördinatoren beschikken over mijn telefoonnummer. 

We kunnen dan per situatie bekijken of telefonische overleg voldoende is. Mocht de situatie complex zijn of je praat liever face to face dan kunnen we uiteraard een afspraak maken op de vereniging. 

Ik hoop op een fijne samenwerking en bij twijfel, gewoon bellen! 

 
Met sportieve groet, 
Diana van Ruiven 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!